צ’יקונג של בית החולים ללא תרופות בסין

מהו הצ’יקונג של בית החולים ללא תרופות?

מי צריך אותו?

לפני יותר מ 25 שנים הלכתי לשיעורי טאיצ’י ובתחילת השיעור המורה הדגים מספר תרגילים. התרגילים של תחילת השיעור מילאו אותי באנרגיה, חיוניות ושמחת חיים והתחברתי אליהם יותר מאשר לשאר השיעור. שאלתי אם אפשר לתרגל אותם יותר?

הוא הסביר שאלו תרגילי צ’יקונג והם רק תרגילי החימום. כמו שלא מצפים ששיעור כושר יתמקד בחימום, כך אין טעם להתמקד בצ’יקונג, כשמתרגלים תורת לחימה כמו טאיצ’י.

הבנתי שזה מה שמתאים לו ובו זמנית הבנתי מה מתאים לי.

במהלך שגרת החיים עלה בי געגוע לזרימת האנרגיה, שחשתי במהלך תרגול הצ’יקונג ומדי פעם תרגלתי אותם להנאתי.

לאחר הריון מאתגר ילדתי בשמחה, אך מייד לאחר הלידה חלה התדרדרות מהירה בכל מערכות הגוף. כל דבר שהחזקתי נפל לי מהידיים. לרופאים לא היה מענה, והבנתי, שאני עם רגל בחוץ. קיבלתי החלטה שאני עושה כל מה שאני יכולה מבלי לצפות לישועה חיצונית. התחלתי להניע את הידיים עם אותה אנרגיית צ’י, שהרגשתי במהלך תרגול הצ’יקונג. בתחילה חשתי רק הקלה, אבל כשהתמדתי בתרגול כל יום ואספתי אלי את אנרגית הצי’ של הטבע, מצבי השתפר בצורה משמעותית. הניצחון הזה הוביל להחלטה שכל שבוע נצא למסלולי הליכה בטבע.
מי היה מאמין ????

הצ’יקונג היא תורת תנועה עדינה שנבנתה על הרפואה הסינית.

יחד עם זאת, הצ’יקונג של בית החולים ללא תרופות אינו זהה לשאר זרמי הצ’יקונג שמלמדים. בראש וראשונה, חשוב להבין שסודות הריפוי של המאסטרים הסיניים עברו מאב לבן. עם סודות אלו היו מטפלים בקיסרים, ואותם לא גילו לשאר בני העם. המאסטרים שמרו בסוד את תרגילי הריפוי העוצמתיים וכינו את תורתם Close system, משמעו: שיטה סגורה. יחד עם זאת דר פאנג שעיצב את הצ’יקונג של ביה”ח ללא תרופות זכה ללמוד סודות רבים מ 17 מאסטרים שלמד אצלם, ולראשונה מזה מאות שנים, החליט לחשוף ולהפיץ אותם. השיטה הסגורה שכונתה Close System הפכה ל  Open System השיטה הפתוחה. נבנו סדרות תרגילים חדשות שכללו את התרגילים הסודיים שמרפאים ומאריכים חיים, וכתוצאה לתרגול שלהן התרחש ריפוי מהיר ועמוק של מחלות רבות.

בנוסף לתרגילים שמבוססים על הרפואה הסינית, הצ’יקונג של ביה”ח ללא תרופות מבוסס על תורות של מספר חכמים סיניים ולא רק סיניים, ובכך ייחודו. את ההתמחות שלי בתרבויות המזרח הרחוק עשיתי באוניברסיטת תל אביב ועד היום אני מרגישה את מהותם וחכמתם מתפעמת בנשמתי. אביא טעימה מהגותם של החכמים העתיקים ואת השפעתם על הצ’יקונג של ביה”ח ללא תרופות.

לאו טצ’ה אבי הדאואיזם (1), שהתבונן בטבע ראה, שיש זרימה הרמונית בין האלמנטים בטבע. לעומת הזרימה ההרמונית בטבע, הוא הבחין שלבני האדם יש המון סבל וחוסר זרימה (מבחינה פיזית ורגשית). בדרכו לפתור את סוגיית הסבל של האדם, לאו טצ’ה זיהה שהאדם סובל, כשהוא חי בנפרד מהטבע. אם האדם יוכל להיות חלק מהטבע ולזרום בחופשיות עם הזרימה ההרמונית של הטבע, הוא יירפא ללא מאמץ.

למה הדבר דומה? לאותו שקנאי שצריך לנדוד למרחק של כ 5,000 קמ באביב ובסתיו בין הדנובה שברומניה ולבין הנילוס בסודן. איך הוא מצליח לעוף עם 15 הקילוגרמים שלו למרחק כל כך גדול? הרי שאם היה מתאמץ ומנסה לעוף עם כנפיו, כציפור דרור, הוא היה מתעייף בתחילת הדרך ולא מגיע ליעדו. ובכן התשובה מאד פשוטה. הוא פורש את מוטת הכנפים באורך של כ3 מ’ ודואה בעזרת התרמיקות (2). כך הוא מתקדם למרחק של אלפי קילומטרים וכל זאת ללא מאמץ, תוך זרימה הרמונית עם הטבע. ברגע שכל אחד יוכל לפתח מיומנות לזהות ולתפוש בחייו תרמיקה, הוא כבר לא יצטרך להתאמץ. הוא יוכל להתקדם למרחקים וללא מאמץ.

פיתרון מעולה ופשוט ויחד עם זאת דורש מיומנות.

זו רק טעימה קטנה מהגותו של לאו טצ’ה.

קונפוציוס היה חכם סיני הומניסט חשוב נוסף, שכתב את ספר המאמרות, ובו רשימה ארוכה של חוקים שעלינו לציית להםהומניזם היא תנועה אירופאית שהניפה את דגל חופש הביטוי האישי בתקופת הרנסנס. לאחר שהוא כתב כל כך הרבה חוקים, איך אפשר לקרוא לו הומניסט? יחד עם זאת, חשוב לזכור שלקונפוציוס היו עקרונות הומניסטיים שהובילו אותו והנחו את אלפי תלמידיו. למשל: עזרה הדדית, כיבוד אב ואם, דיבור נכון, לטפל בדרכים טבעיות ללא התערבות כירורגית בגוף האדם ועוד. בהשראתו ועידודו התפתחו שיטות טיפול כמו צמחי מרפא, דיקור, אקופרסורה ועוד… אמחיש דוגמה לאחד העקרונות שקונפוציוס לימד שנקרא זולתיות. אם יש לך שכן שגם הוא איכר, שרוצה להצליח לגדל יבול עשיר ולזכות בהכנסה מכובדת וגם לך יש את אותה המשאלה, מה עליך לעשות? פשוט מאד. לעזור לו לגדל את הזן המתאים ביותר, לדשן בדשן המזין ביותר, להשקות בצורה אופטימלית ולשווק ולמכור בהנאה. משמעו שכדאי לך לעזור לו בכל דרך, כדי להגשים את חלומו. ומה יהיו התוצאות? לאחר שחברך יזכה בהכנסה שייחל לה, גם לך ההצלחה תאיר פנים. בסה”כ טבעי שכל אחד מצפה לעזרה כשיש לו קושי, אבל כעוזרים לאדם אחר ללא צפייה לתמורה מתמלאים שבעתיים. אלו אחד מחוקי היקום: כל מה שאני נותנת אני מקבלת.

פיתרון מעולה ופשוט ויחד עם זאת דורש מיומנות.

אם תפשפשו בספרי ההיסטוריה, תבחינו בכך שקונפוציוס ולאו טצ’ה חיו בסין במאה ה -5.

מדוע פרט היסטורי זה חשוב?

מסיבה אחת קטנה: באותה המאה חי חכם חשוב נוסף בצפון היבשת ההודית ושמו נקרא סידהרתא, הרי הוא בודהה.

מהי החשיבות ההיסטורית הזו?

התיאוריה של הצ’יקונג של בית החולים ללא תרופות, נבנתה על עקרונות הרפואה הסינית, סודות של תרגול צ’יקונג ותורתם של לאו טצ’ה, קונפוציוס וגם תורתו של בודהה.

מה בודהה תרם לסיפור?

בודהה זיהה שהתודעה שלנו משפיעה על המצב הרגשי והפיזי שלנו. למשל, כשאנו עסוקים במחשבות על העבר והעתיד אנו מתמלאים באי נוחות וסבל וכשאנו מתמקדים בהווה, אנו משתחררים מהסבל. אם הכיוון לא ברור, תנסו לשבת בשקט 5 דק’ ולספור את המחשבות שמתרוצצות לכם בראש. איך אתם מרגישים כשמתרוצצות לכם מחשבות? ומהו מצבכם ללא המחשבות?

זהו פיתרון מעולה ופשוט לשחרור מהסבל הרגשי והפיזי ויחד עם זאת דורש מיומנות.

מה זה אומר?

מבלי לרדת לעובי הקורה, בשלבים הראשונים של הצ’יקונג של ביה”ח ללא תרופות מתחילים לנוע פיזית, לאחר מכן מניעים צ’י (3) וברמה היותר גבוהה עובדים ברמה התודעתית תוך התמזגות עם האנרגיה הקוסמית. כך מתניעים תהליכי ריפוי מבלי לרדת לפרטים.

שילוב מנצח.

מאסטר מנוסה ומבריק, כדר’ פאנג הבין והבחין בעוצמה, שטמונה בתורות הנ”ל. בשילוב ידע וניסיון של סודות הצ’יקונג הוא בנה תרגול רב עוצמה ששם דגש גם על עבודת התודעה, וכך מתאפשר ריפוי מלא במהלך טרנספורמציה. את השיטה הזו הוא בנה והעביר בבית החולים ללא תרופות בסין.

האם הוא הצליח?

ובכן, בשלב הראשון הוא הקים מרכז ריפוי, ובו פיתח את שיטתו.

לא היה לו כרטיס ביקור, הוא לא עשה פרסום וגם לא היה לו ערוץ יוטיוב.

בתחילה הגיעו למרכז שלו עשרות אנשים שזכו לריפוי.

המרכז היה צר מלהכיל ולכן עבר למקום אחר שאליו הגיעו מאות מתרגלים. גם המקום הזה לא הצליח להכיל את כמות האנשים שנהרו למרכז. לכן הם עברו למקום אחר שבו תרגלו 4000 מתרגלים בו זמנית בבסיס צבאי שננטש.

מזל שנטשו את הבסיס הצבאי הזה.

האם הייתה הצלחה לשיטה?

במחקרים מדעיים, נראה שהוא הצליח להביא לריפוי של המתרגלים, אבל רק ב 95% מהמקרים.

נשמע טוב?
מה זה אומר?

ששווה להתנסות.

אבל…

וכאן יש אבל גדול….

כדי להגיע לאפקטיביות היעילה של השיטה, חשוב ללמוד אצל מורה שחי ונושם את התורות הללו לעומקן ובנוסף, למד לאורך שנים את התרגול ישירות מהמאסטרים הסיניים שלימדו בביה”ח ללא תרופות.

לשמחתי, אני הצלחתי וכעת בהצלחה גם לכם.


  1. דאואיזם – הפילוסוף הסיני לאטו טצ’ה שם דגש על ה’דאו’ שפירושו ‘דרך’. לאו טצ’ה שם דגש על דרכו של היקום שמשתנה כל הזמן ושם כמטרה את השאיפה לזרום ולהתמזג איתו. כמו כן הטביע את המונח WU WIE  שמשמעו ‘עשה באפס מעשה והדבר מעצמו ייעשה’.
  2. תרמיקות – זרמים של רוח חמה שעולים מהאדמה.
  3. צ’י – אנרגית החיים.

© כל הזכויות שמורות